Felietony

Mateo Kovacic - nowy Pirlo (30)

Autor:
Źródło: inf. własna
około 11 lat temu
1538
30

W ostatnich latach coraz bardziej zauważalna staje się tendencja do nazywania piłkarzy ‘nowymi’. Nowy Messi, nowy Ronaldo, ostatnio nawet nowy Neymar. Do porównań nie używa się  już nawet piłkarzy z dawnych lat, takich jak Pele, czy Maradona. Dziś ważne jest aby ktoś kliknął i przeczytał artykuł, a przecież nic nie przyciągnie internauty tak jak nazwisko Boga Futbolu z Barcelony. W Interze był przecież jego brazylijski odpowiednik – Coutinho. Mamy swojego Kakę, czyli Alvareza. Teraz przyszedł czas na nowego Pirlo.

 

[hide]

Wielki talent w średnim klubie

 

Kiedy Matteo Kovacic przychodził do Interu kibice widzieli w nim następcę sprzedanego kilka dni wcześniej Sneijdera. Chorwat dostał jego numer i wielkie wsparcie od fanów. Do Mediolanu przychodził bowiem 18-letni chłopak, który zdążył wystąpić już w dwóch edycjach Ligi Mistrzów, grając łącznie w 12 meczach tego najbardziej prestiżowego turnieju w Europie. Matteo, mimo tego, że ze swoją byłą drużyną, Dinamem Zagrzeb zdołał zdobyć tylko 1 punkt, zawsze stawiany był wśród najlepiej ocenianych zawodników.

 

 

W Chorwacji występował na różnych pozycjach. Jego zespół grał najczęściej ustawieniem 4-2-3-1. 18-latek, jak przystało na wszechstronny talent grający w średniej europejskiej drużynie grał tam gdzie wymagała tego sytuacja. Był lewoskrzydłowym, prawoskrzydłowym, trequartistą i defensywnym pomocnikiem. Sam twierdzi, że to właśnie w środku pola czuje się najlepiej.

 

 

Nowy Pirlo

 

 

Tego właśnie oczekuje od niego trener Interu, Andrea Stramaccioni. Włoch z uporem maniaka ustawia Chorwata tuż przed linią obrony. Nie robi tego jednak, mimo zdania kibiców, z głupoty. Robi to ze względu na chęć wprowadzenia innego modelu rozegrania piłki. Bardzo dokładnie widać, że 36-latek postawił sobie jasny cel. Zmienić sposób rozgrywania na taki, jaki obecnie oglądać możemy w innym włoskim klubie – Juventusie. Kovacic natomiast ma być  jego Pirlo.

 

W Turynie nikt nie narzeka na brak ofensywnych pomocników. Całą grą zespołu zarządza bowiem geniusz piłkarski – Andrea Pirlo. Włoch operuje jednak w innej części boiska, niż w modelu Mourinho robił to Sneijder. Gra jako najbardziej oddalony od bramki rywala środkowy pomocnik. Nie przeszkadza mu to jednak w prowadzeniu gry całego zespołu. Bardzo rzadko zdarza się akcja Mistrzów Włoch, w której piłka nie dotyka jego nogi. W większości sytuacji to w jego głowie rodzą się akcje, które później zamieniane są na braki przez wyżej ustawionych zawodników.

 

 

Duża odpowiedzialność

 

Taki model gry niesie za sobą pewne trudności, ale i ułatwienia. Z pewnością największym problemem jest brak zabezpieczenia rozgrywającego. Mourinho wprowadził zasadę braku odpowiedzialności piłkarza pełniącego tę rolę. Miał on bowiem odpowiadać za ofensywne poczynania zespołu. Sneijder mógł bawić się piłką, próbować niekonwencjonalnych sposobów rozegrania, a to głównie dlatego, że w razie straty zawsze znalazł się ktoś, kto naprawił jego błąd. Z Pirlo jest inaczej. On odpowiada za grę całego zespołu, jest jego mózgiem, a nie tylko jedną z półkul.

 

Zawodnik pełniący rolę taką, jaką Włoch w Juventusie, czy reprezentacji, musi dysponować świetnym przeglądem pola i techniką, ale przede wszystkim musi być bardzo odpowiedzialny. Sneijder taki nie był. Kovacic jest. Zauważył to Stramaccioni i próbuje wykorzystać zdobytą wiedzę. W kilku pierwszych meczach widzieliśmy Chorwata zagubionego, nie radzącego sobie w defensywie. Mecz z Tottenhamem pokazał jednak, że potrafi on grać niesamowicie odpowiedzialnie, dbać o dobro drużyny. To przez niego przechodziła większość akcji Interu, on decydował czy warto już wysyłać piłkę do przodu, czy lepiej zaczekać i oddać ją jeszcze na chwilę w ręce obrońców. O jego świetnej grze mówią także statystyki. 94% dokładność podań i 84 kontakty z piłką (przy 79 minutach spędzonych na boisku dają ponad jeden kontakt na minutę – najlepiej na boisku) – te dane mówią same za siebie.

 

Przyszłość pokaże

 

Kovacic pokazał, że ma wielki potencjał, jednak jeden mecz nie wystarczy do oceny jego gry. Kilka wcześniejszych również. To czy Chorwat stanie się najważniejszym elementem w czarno-niebieskiej układance pokaże czas. Nie wiemy też czy decyzja Stramaccioniego wpłynie na niego pozytywnie, czy negatywnie. Jedno jest pewne, Włoch chce zrobić z niego piłkarza doskonałego, pasującego do każdego ustawienia, w każdej drużynie. Nie chce kapryśnego Holendra, mogącego grać tylko na jednej pozycji, do którego trzeba przystosować cały zespół. Chce mieć w drużynie nowego Pirlo.

 

Pytań jest wiele. Czy nie jest zbyt młody? Czy duża odpowiedzialność go nie pogrąży? Czy nie lepiej pójść na łatwiznę i ustawić go wyżej, bez ryzyka? Odpowiedzi nie ma. Przyjdą z czasem.

 

Nowego Messiego i nowego Kakę stworzyły media, robiąc przy tym wielkie zamieszanie. Czy nowy Modric, bo przecież z takim przydomkiem 18-latek trafiał na San Siro, zostanie nowym Pirlo? Czy tworząc swoją własną historię sprawi, że ludzie zapomną o porównaniach?

Tagi:
udostępnij

Zobacz też

System na system. Analiza taktyczna Atletico Madryt przed meczem z Interem Mediolan (7)

18.02
15:00

System na system. Analiza taktyczna Interu przed meczem z Atletico Madryt (20)

17.02
21:08

Komentarze (30)

Nie jesteś zalogowany. Tylko zalogowane osoby, mogą dodawać wiadomości
18.03.2013 o 14:58 przez Enigma
Enigma
Do Neymara <img src="/files/emoticons/12" alt=" :D " /> haha <img src="/files/emoticons/12" alt=" :D " />
18.03.2013 o 14:40 przez Majster98
Majster98
Bez przesady <img src="/files/emoticons/21" alt="&lt;lol2&gt;" />
18.03.2013 o 01:37 przez el_loco
el_loco
peter0512 świetny artykuł <img src="/files/emoticons/18" alt="&lt;hold&gt;" /> <br />
Kovacic musi grać nie koniecznie w kazdym meczu. Tylko tak może się rozwinąć
17.03.2013 o 22:00 przez Yascarr
Yascarr
Sytuacja jak z Coutinho. Przyjdzie Botta, okaże się Alvarezem, czyli pajacem i będzie u nas grał kilka lat jak Ricky. Kovacić podzieli los Brazylijczyka i za rok, może dwa, po prostu odejdzie. Identyczna sytuacja.
17.03.2013 o 15:35 przez BoniunioBDG
BoniunioBDG
Dobra chłopak jakiś talent ma ale niepopadajmy w paranoje<img src="/files/emoticons/33" alt=" !! " /> Przynajmniej jak dla mnie on jeszcze nic wielkiego niepokazał<img src="/files/emoticons/33" alt=" !! " />
17.03.2013 o 15:30 przez SlimShady
SlimShady
Prędzej drugi Modric
17.03.2013 o 14:43 przez galica13
galica13
#26 a do tego Włoch ;) Więc prędzej mu do Pirlo
17.03.2013 o 14:18 przez Italianooo
Italianooo
Jedynym graczem o którym być może będzie można tak powiedzieć jest Verratti. Z całym szacunkiem dla Kovacica, ale jest lata świetlne za Marco. Zawodnik PSG bierze na siebie grę, ma najwięcej kontaktów z piłką w PSG naszpikowanym gwiazdami, jest bezczelnie pewny siebie na boisku. Świetne piłki rzuca.
17.03.2013 o 13:35 przez Gajdzik
Gajdzik
Zobaczymy co z niego wyrośnie, na razie ciężko oceniać, młody, nowe otoczenie, wierzę że z czasem przyjdzie forma i stabilizacja ! <img src="/files/emoticons/10" alt=" :) " />
17.03.2013 o 12:18 przez peter0512
peter0512
Karpik przeczytałeś coś oprócz tytułu? Przepraszam, że pytam, ale w tekście nie ma porównań personalnych Pirlo i Kovacica.
17.03.2013 o 12:17 przez antynelli
antynelli
Kovacic nowy Pirlo, Alvarez nowy Kaka.<br />
<br />
aha<img src="/files/emoticons/17" alt="&lt;lol&gt;" /> <img src="/files/emoticons/17" alt="&lt;lol&gt;" /> <img src="/files/emoticons/17" alt="&lt;lol&gt;" />
17.03.2013 o 11:20 przez Karpik
Karpik
Po kilku meczach porównywać go do Pirlo &lt;hahaha&gt;
17.03.2013 o 10:43 przez Kredence
Kredence
Kovacic jest szybki , przebojowy , ma kapitalny drybling i wizje gry. Kiszenie go na naszej połowie i robienie z niego defensywnego pomocnika grającego przed obrona to marnowanie potencjału tego zawodnika. Być moze bedzie tam gral dobrze bo to jest ogromny talent, ale robienie z niego goscia od odbioru i podania to najblizej ustawionego kolegi z druzyny a tak to obecnie wyglada to zwyczajnie hamowanie tego chlopaka , pozbawia sie go najwiekszych jego atutów....
17.03.2013 o 10:23 przez dodo_IM
dodo_IM
#17 dla mnie pokazał a mianowicie, jego tempo biegu z piłką, potrafi przyśpieszyć i minąć na rozpędzie rywala. Po trafi podać tak genialnie jak Cassano, jego asysta do Palacio. Plus widać że nie boi się gry, używa wślizgów i pokazuje się do gry. Obserwowałem go dokładnie i powiem że ma znacznie większe perspektywy od Cou którego oddaliśmy do Anglii.
17.03.2013 o 10:19 przez 9marzec1908INTER
9marzec1908INTER
#17 to tylko twoje zdanie , no ale tak dla ciebie musi gracz z rocznika 94 biegać po całym boisku i strzelać gole , kolo dopiero wchodzi w świat piłki piekne wślizgi i odbiory , piękne podania z własnej połowy <img src="/files/emoticons/23" alt="&lt;ban!&gt;" />
17.03.2013 o 10:05 przez zahor
zahor
Zasadniczo nie zgadzam się z artykułem, rację ma andyvdm. <br />
#6 &quot;Jego ograniczone zapędy ofensywne to przejaw odpowiedzialności&quot; Nie odpowiedzialności tylko kupy w gaciach, którą ma jako 18-latek grający w Interze. <br />
Ze Spurs na rozegraniu grał Łysy Esteban, natomiast Kovacic grał defensywnego pomocnika, którzy prawie w ogóle nie opuszczał naszej połowy i będę się upierał przy tym, że jest to dla niego pozycja z d*py wzięta. Poza tym, nie ma się co gościem jarać, bo póki co nie pokazał NIC co mogłoby wskazywać na to, że jest wielkim talentem.
17.03.2013 o 09:35 przez 9marzec1908INTER
9marzec1908INTER
BARDZO DOBRZE GO STRAMA USTAWIA , to niegracz która gra za napastnikami , on sam mówił że chce grał na cofniętego rozgrywającego <img src="/files/emoticons/9" alt="&lt;brawo&gt;" />
17.03.2013 o 09:09 przez ciechan
ciechan
niech nie gra za dobrze , bo MM go sprzeda za 5m &lt;33
17.03.2013 o 00:39 przez Alfa
Alfa
podpisuje sie pod andym 'nogami i rekami'. zdecydowanie ustawilbym cambiasso lub gargano na defenswnego rygla a kovacicia dal do przodu. chlop z takim przegladem takimi podaniami bardziej jak xavi w sumie powinien brac udzial w finalnej czesci ataku a nie tylko operowac na wlasnej polowie
17.03.2013 o 00:25 przez AlternativeGirl
AlternativeGirl
oj, mam wrażenie, że nie każdy tutaj czyta ze zrozumieniem. <br />
<br />
do Krowa: no właśnie przecież o to chodziło autorowi, o to, że porównywanie nie ma sensu. Każdy piłkarz tworzy swoją własną historię i powinniśmy być tego świadomi, a nie papugować z mediów &quot;nowości&quot;<br />
<br />
i teraz do sampam: tak, to właśnie prowokacja <img src="/files/emoticons/10" alt=" :) " /> &quot;Dziś ważne jest aby ktoś kliknął i przeczytał artykuł&quot; - zdaje się, że autorowi właśnie o to chodziło - tytuł wskazuje, że mamy nowego pirlo - kliknijcie, a teraz pokaże Wam głupotę - nie ma, żadnych &quot;nowych&quot;, jest tylko każdy z osobna.
16.03.2013 o 23:33 przez Krowa
Krowa
Mateo Kovacic=Mateo Kovacic a nie nowy pirlo. <br />
Każdy piłkarz jest inny, odrębny.
16.03.2013 o 22:45 przez sampam
sampam
Na razie trzeba zyczyc mu 1 skladu, a tego typu naglowki odbieram jako dziennikarska prowokacje<img src="/files/emoticons/12" alt=" :D " />
16.03.2013 o 22:39 przez Mati0INTER
Mati0INTER
Jak dla mnie środkowy pomocnik to odpowiednia dla niego pozycja i nie ma co szukać dziury w całym że nie gra odpowiedzialnie czy coś jeszcze głupszego nie zapominajmy że on ma dopiero 19 lat <br />
<img src="/files/emoticons/15" alt="&lt;forza&gt;" /> <img src="/files/emoticons/15" alt="&lt;forza&gt;" /> <img src="/files/emoticons/15" alt="&lt;forza&gt;" />
16.03.2013 o 22:38 przez andyvdm
andyvdm
Jak mam nazwac? Normalnie, defensywnym pomocnikiem. To normalne ze cofniety pomocnik zbiera pilki i przekazuje je do pomocnikow wysunietych dalej, robiac to zazwyczaj na swojej polowie. Przez Motte tez przechodzily wszystkie pilki ktore zagrywal na skrzydla czy do Sneijdera ale nikt z niego Pirlo nie robil. Cofniety rozgrywajacy taki jak Pirlo cofa sie na swoja polowe po pilke, ale rowniez czasami podlacza sie do atakow, zobacz ile razy jest pod polem karnym. Ja nie widze w dotychczasowym ustawieniu Kovacicia zadnej podobnej funkcji do Pirlo. Nie uwazam tez zreszta zeby operowanie pilka tylko na wlasnej polowie bylo dobre dla Mateo, to jest marnowanie jego znakomitego przyspieszenia, jego szybkosci i dryblingu. Regisci sa zwykle bardziej statyczni.
16.03.2013 o 22:29 przez chest
chest
Zawszę mnie śmieszyło określenie &quot;nowy&quot; a już stwierdzenie &quot;nowy Neymar&quot; to już w ogóle kabaret bo &quot;stary&quot; jeszcze nic nie pokazał<img src="/files/emoticons/13" alt=" :P " />
16.03.2013 o 22:28 przez peter0512
peter0512
andycdm. Oglądałeś mecz z Tottenhamem? Jak inaczej nazwać człowieka, przez którego przechodzi każda akcja, jak nie rozgrywającym? Strama widzi, że Guarin nie jest rozgrywającym, więc wykorzystuje Kovacica. W artykule po za tym nigdzie nie piszę o tym, że Kova gra jak Pirlo. Tylko o tym, że ma pełnić podobną funkcję. <br />
<br />
Jego ograniczone zapędy ofensywne to przejaw odpowiedzialności. Pirlo i jego dzieli wiele rzeczy. Ale przede wszystkim dzieli ich wiele lat doświadczenia. Pirlo może pozwolić sobie na większe zapędy ofensywne, bo wie jak ma postępować w przypadku straty. Kovacic najpierw musi się nauczyć.<br />
<br />
Nie piszę też o tym, że Kovacic będzie Pirlo, a tym bardziej, nie twierdzę, że już nim jest. Uważam tylko, że czegoś takiego chce od niego Strama. I jeśli się nie myli to pożytek będzie z niego dużo większy niż doraźne zabezpieczenie prawie przegranego sezonu.
16.03.2013 o 22:25 przez Pawel1992
Pawel1992
Kovacić ma duży talent i predyspozycje do zostania bardzo dobrym piłkarzem ale wiele zależy od tego jak swój talent wykorzysta bo ja na Chorwata bardzo liczę <br />
<br />
tylko dzięki ciężkiej pracy i umiejętnościom może się stać takim piłkarzem jak gracz Juventusu
16.03.2013 o 22:19 przez andyvdm
andyvdm
Kompletnie nie zgadzam sie z tym artykulem. Pirlo nie gra tak jak Kovacic, z tym ze gra na jego pozycji to moim zdaniem bzdura. Pirlo owszem, jest cofnietym pomocnikiem ale przy wiekszosci atakow podlacza sie po przodu, biegnie pod pole karne przeciwnika. U nas takim pilkarzem jest chyba bardziej Cambiasso niz Kovacic, Chorwat przy atakach zostaje na swojej polowie i asekuruje naszego 'Pirlo' Cambiasso ktory uczestniczy w ataku. Kovacic u Stramy to zaden cofniety rozgrywajacy, to jest normalny defensywny pomocnik.
16.03.2013 o 22:18 przez kamil13216
kamil13216
Mam nadzieję że już w przyszłym sezonie bedzie naszym mózgiem jak Iniesta w Barcelonie. Jednak nie umniejszajmy Holendrowi, Snejider to geniusz który zdarza się bardzo rzadko.
16.03.2013 o 22:17 przez kovacic10
kovacic10
Dobry artykul. Kovacic rzeczywiscie gra podobnie jak Pirlo. Oby sie na tej pozycji nie zmarnowal, choc ja bym chcial go sprobowac jako ofensywnego pomocnika <img src="/files/emoticons/10" alt=" :) " />

Shoutbox

VVujek 30.03.2024 00:34

Ja nie myślę, że nie będą, ja tylko twierdzę, że trzeba ponosić konsekwencje swoich czynów.

acmilanowek 30.03.2024 00:23

Vujek z jakim świecie żyjesz że myślisz że nie będą się ruchac bo prezydent zabronił pigułki? czy to się podoba dorosłym czy nie , młodzi dymaja się i ten wiek coraz bardziej maleje. Znajoma ma córkę 10 lat która ma chłopaka i ta córka powiedziała jej że oni nic nie robią . yhym napewno

HB 29.03.2024 22:15

Tajlandia z ustawą o równości małżeńskiej dla par LGBTQ+

VVujek 29.03.2024 22:04

Akurat bardzo dobra decyzja prezydenta. Najlepsza antykoncepcja, nie ruchać się. Każda kobieta wie, że podejmuje ryzyko zajścia w ciążę.

VVujek 29.03.2024 21:59

Mało agresywny? Dziwne bo ja go widzę zupełnie inaczej. Agresja,determinacja, szybkość, dobra technika. Widzę w nim ta moc, wole walki.

Pjerun 29.03.2024 21:09

Według mnie jest zbyt mało agresywny, żeby grać na tej pozycji, ale zobaczymy

ZnawcaCalcio 29.03.2024 19:15

Guarro wysapał, że nasi widzą Bissecka jako centralnego w środku. Też myślę, że może tam się sprawdzić do preferowanego przez nas stylu gry

Claudio 29.03.2024 19:08

zreszta teraz takie czasy i tyle chemii ze bez tabletek kobiety maja takie problemy

Claudio 29.03.2024 19:08

to są jeszcze dzieciaki ktore kompletnie nie mysla. Przeciez ta tabletka moze spowodowac nieodwracalne zmiany u kobiety uniemozliwiajace zajscie w ciaze w przyszlosci.

acmilanowek 29.03.2024 19:06

jakos klerowi nie zabrania wyprawiac ohydnych praktyk , to nie chodzi o te dzieci od 15 lat jemu lecz o to co kler powie bo on jest ich podnozkiem

Claudio 29.03.2024 19:06

niech 15 latki sie ruchaja ile sie da, a w "kiosku" kupią sobie tableteczkę bo ruchaniu z 5 murzynami na Erasmusie

Claudio 29.03.2024 19:05

dał Veto dla pigułki od 15 roku zycia. Nie zawetowalby od 18 roku zycia...

andyvdm 29.03.2024 19:05

Vetuje

andyvdm 29.03.2024 19:04

To nie ma znaczenia Dudela dupsko piecze za swoich skazanych kolegów kryminalistów i ceruje na złość wszystko

dymekFCI 29.03.2024 18:12

i bardzo dobrze pozwalac sie truc jeszcze od 15 lat ;d

acmilanowek 29.03.2024 17:09

to nie jest prezydent Polski lecz Pisu

Piter 29.03.2024 15:54

witam. masakra co ten prezydent...

Imrahil 29.03.2024 14:29

btw prezydent dał veto pigułce

Imrahil 29.03.2024 14:26

;D

Imrahil 29.03.2024 14:26

zniszczeni życiem, wolnym i świętami, ok. 40 lat :

Archiwum shoutboxa

Publicystyka

InzaghiBall - analiza taktyczna Interu po meczu z Atletico Madryt (5)

22.02
13:11

System na system. Analiza taktyczna Atletico Madryt przed meczem z Interem Mediolan (7)

18.02
15:00
Archiwum publicystki

Tabela

/

Tabela strzelców

Serie A

  • 1

    Inter

    Inter

    29

    76

  • 2

    Milan

    Milan

    29

    62

  • 3

    Juventus

    Juventus

    29

    59

  • 4

    Bologna

    Bologna

    29

    54

  • 5

    Roma

    Roma

    29

    51

  • 6

    Atalanta

    Atalanta

    28

    47

Pokaż tabelę

Mecze

Zawodnik

Bramki

  • 1

    Lautaro Martínez

    12

  • 2

    Olivier Giroud

    7

  • 3

    Victor Osimhen

    6

  • 4

    Romelu Lukaku

    6

  • 5

    Andrea Colpani

    6

Pokaż wszystkich

Statystyki serwisu

Liczba użytkowników: 28022

Liczba newsów: 47966

Liczba komentarzy: 570542

Użytkownicy online: 0 7 gości

Serwis istnieje od 2003 roku

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką cookies. Możesz określich warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Herb Interu
Scudetto

19x

scudetto

Champions league

3x

Champions league

Coppa italia

8x

Coppa Italia

Fifa Club World Cup

1x

Fifa Club World Cup

UEFA cup

3x

Uefa Cup

Logo FcInter.pl

Nieoficjalny, największy polski serwis poświęcony Interowi Mediolan. Działamy dla Was od 2003 roku!

Serie A

Puchary

Dla Tifosich

Serwis

Zarejestruj się

Zarejestruj się