Felietony

Co z tym VAR-em we Włoszech? (15)

Autor:
Źródło: różne
ponad 6 lat temu
3594
15

We Włoszech trwa żywiołowa dyskusja na temat używania VAR-u przez arbitrów w Serie A. Oczywiście, obie strony mają swoje argumenty, a w tym sporze ciężko szukać konkretnego i jednoznacznego rozwiązania.

Włoscy sędziowie narzekają twierdząc, że technologia dała prawo każdemu kibicowi i członkowi klubu do podważania decyzji na boisku. Arbitrzy nazywają VAR swoim przekleństwem, powołując się na sytuacje, które mają miejsce praktycznie w każdej kolejce. Sędziemu trudno podejmować szybkie decyzje, gdyż każda z nich jest od razu negowana przez piłkarzy (i często trenerów), którzy sugerują żeby każdy szczegół był sprawdzany w powtórkach. Stąd, w ostatnim czasie, coraz częściej widzimy pokazywanie kartek ludziom ze sztabów szkoleniowych. 

 

Krytyka sędziów

Z drugiej strony ciężko jednak bronić pracę włoskich sędziów. Od początku sezonu powtarzają się karygodne błędy, które często prowadzą do niesłusznego tracenia punktów przez pokrzywdzony zespół. Wystarczy podać najświeższy przykład z ostatniej kolejki, kiedy Sottil był ewidentnie faulowany w środku pola przez Jordana Lukaku w meczu Fiorentiny z Lazio, a mimo to, arbiter główny nawet po użyciu VAR-u nie dopatrzył się przewinienia (Lazio zdobyło wtedy bramkę). 

 

od lewej: błędy popełnione / sytuacje w których należało użyć VARU, m.in. karny na Biraghim w meczu Inter - Parma, kontrowersje z meczów Bologna - Sampdoria, Torino - Cagliari oraz wspomniany wyżej faul Lukaku. po prawej natomiast sytuacje, gdzie prawidłowo użyto VAR. 

 

Zbyt długa praca VAR-u

I tutaj ponownie pojawia się stanowisko sędziów, którzy narzekają na techniczny aspekt systemu. We Włoszech weryfikacja spornych sytuacji trwa czasem nawet 7 minut, co jest precedensem w skali Europy, ponieważ w żadnej innej lidze VAR nie działa tak "wolno". Arbitrzy twierdzą, że długo nie otrzymują odpowiednich powtórek i system powinien pracować dużo sprawniej. Młodzi sędziowie obawiają się także odejścia z funkcji arbitra Daniele Orsato oraz Gianluci Rocchiego, którzy uważani są za najlepszych na Półwyspie Apenińskim. Pojawia się ryzyko, że po ich przejściu na emeryturę zapanuje prawdziwy chaos we włoskim sędziowaniu. 

Dodatkowo, niedawno mówiło się o propozycji wprowadzenia "challengów", gdzie w trakcie meczu trener miałby prawo skorzystać z powtórki, kiedy uzna, że korzyść należy się jego drużynie. W środowisku sędziowskim taki system uznaje się za całkowitą utratę autorytetu arbitra.

Jednak patrząc na niektóre decyzje, ciężko czasem nie odnieść wrażenia, że kilku sędziów lekceważy podpowiedzi z wozu VAR, aby pokazać, że przewyższają oni technologię i to do nich należy ostateczne rozstrzygnięcie dotyczące danych sytuacji.

Na sam koniec nasuwa się jednak smutny wniosek, że mimo wszelkich wątpliwości aktualne działanie systemu wideopowtórek i pracy sędziów posiada najlepszą z możliwych form. W takim wypadku, ciężko będzie zmienić obecny stan rzeczy.

 

 

 

Zobacz też

Czego życzyć sobie w 2025? Tego samego, co w 2024. Podsumowanie roku (9)

30.12
17:03

Mercato, czyli mieszane uczucia (33)

01.09
19:05

Komentarze (15)

Nie jesteś zalogowany. Tylko zalogowane osoby, mogą dodawać wiadomości
29.10.2019 o 20:20 przez maverik
maverik
Irytuje ilość pomijanych akcji do sprawdzenia w VAR. Rok temu Rocchi nie sprawdził w VARze ewidetnej ręki z Parmą z linii bramkowej, a teraz znów gramy z Parmą i nawet nie sprawdzili tej sytuacji z Biraghim.
29.10.2019 o 19:53 przez Mateonaldo
-3
Mateonaldo
Ja osobiście uważam że pilka nożna musi mieć te nutkę pomyłki i błędu ludzkiego, co jest urokiem tego sportu. Tak samo jak taktyka zabija spontaniczność i nieprzywidywalnisc piłki nie pozwala piłkarza być romantykami na boisku dającym się porwać swoim umiejętnością to to czasami nawet ta pomyłka sędziego ma swój urok
30.10.2019 o 11:09 przez CNS87
+1
CNS87
Pomyłka ma swoj urok ? Ciekawe czy dla obu stron taki sam co ? Pomyłki zabijają futbol, bo o wyniku decyduje sędzia a nie zawodnicy.
29.10.2019 o 17:22 przez ragnar
ragnar
Przecież to techniczni powinni dawać info że było zajście i trzeba użyć varu

Sędzia w biegu może dużo nie zauważyć
29.10.2019 o 17:19 przez maestro177
maestro177
Nic od razu Nie jest doskonałe, trzeba dopracować.
29.10.2019 o 15:44 przez wegorz
wegorz
Dalej w :cenzor: a lecą, bo muszą tylko spalone weryfikować (albo jest albo nie i tu nie ma miejsca na ich własne interpretacje), natomiast zjeby dalej po swojemu podchodzą do reszty kontrowersji... Weźmy mecz z Violą z zeszłego sezonu... Każdy widział, że DD ręką piłki nie dotknął (faul wcześniejszy na nim już nawet pomijam), ale sprzedawczyk karnego dał, później przeprosił i tyle w temacie...
29.10.2019 o 15:14 przez Dyl87
+2
Dyl87
Trener powinien mieć możliwość jednego sprawdzenia na 45 min to by było sprawiedliwe a i sędziowie nie czuli by się bezkarni
30.10.2019 o 11:11 przez CNS87
+1
CNS87
Coś jak w siatkówce z challenge’ami
29.10.2019 o 15:03 przez Yascarr
-4
Yascarr
To najgorsza rzecz, która obrzydziła mi piłkę nożną już jakiś czas temu i to bardzo skutecznie.
29.10.2019 o 15:17 przez Michellaga
+2
Michellaga
Ależ gardzę takim podejściem, najlepiej żyć nadal w latach 90 i nic nie zmieniać.
Tfffu
29.10.2019 o 18:50 przez Yascarr
Yascarr
A żyj sobie szczęśliwie w swoim nowoczesnym świecie, który dzielnie idzie do przodu :D
30.10.2019 o 11:10 przez CNS87
+1
CNS87
To nie oglądaj
29.10.2019 o 14:03 przez jacodj
+4
jacodj
Niewyobrażam sobie żeby nie miało być varu. Nawet gdy na decyzję mamy czekać 7 minut to i tak jest to sprawiedliwe i uczciwie dla wszystkich.
29.10.2019 o 13:52 przez KoBa
+6
KoBa
Narzędzie jest bardzo dobre, wystarczy nauczyć się nim dobrze posługiwać.
29.10.2019 o 18:41 przez Gajdzik
Gajdzik
Dokładnie, dopracować system i będzie dobrze!

Shoutbox

Krownzay 10.03.2026 19:11

Ruch do pilki byl, ale reka nie powiekszala obrysu ciala, bo zawodnik byl ustawiony bokiem. Jesli sedzia uznal, ze nie bylo to celowe zagranie to niema karnego, jesly by uznal, ze to bylo celowe, to karny sie nalezal. Z kazdej decyzji sedzia sie moze wybronic

Claudio 10.03.2026 19:08

tutaj widać "jak na dłoni" że był ruch do piłki. Skandal na korzysc milanu nie pierwszy raz w tym sezonie zamiatany pod dywan https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10163814246394178&set=p.10163814246394178&type=3

Claudio 10.03.2026 19:06

typ po 10 latach sie pojawil zeby bronic skandalicznej decyzji na korzysc milanu....no przypadek. Typowy trep z tego kvrwidołku acpajace.com.pl ;)

Claudio 10.03.2026 19:05

typie bronisz jak niepodległości iż nie było, nie mogło być, nigdy w zyciu, milan nie dostal prezentu. Po prostu to Interu wina, że nie było ręki. No nie rób z siebie błazna

Krownzay 10.03.2026 19:04

napisalem, ze to nie jest oczywisty blad, a przepisy pozostawiaja sedziemu pole do interpretacji

Claudio 10.03.2026 19:04

a gowno mnie obchodzi kiedy konto zalozyles. Jedno nie wyklucza drugiego.

Krownzay 10.03.2026 19:03

tak, 10 lt temu zalozylem konto, zeby teraz z Toba dyskutowac. Widze, nie jestes zbyt bystry, a ja chcialme, zebys cos przeczytal ze zrozumieniem

Claudio 10.03.2026 19:03

"Osobiście nie mam pojęcia jaka tam powinna być interpretacja" tak to ty napisales, a teraz jak widać, że był ewidenty ruch ręki do piłki to nagle wyskakujesz z "przepisami". Jedyne przepisy jakie możesz ogarniać to przepisy kulinarne.

Claudio 10.03.2026 19:02

Milanista przyszedl na stronę Interu i chce wygasić pożar wyskakując ze swoimi interpretacjami. Spadaj na smietnicko acpajace.com.pl

Krownzay 10.03.2026 19:00

poczytaj przepisy, zadaj sobie tyle trudu zanim sie odezwiesz

Claudio 10.03.2026 19:00

Skoncz pyerdolic xD

Krownzay 10.03.2026 18:59

nie ma co mowic o bledach, bo tu nie bylo oczywistego bledu. Placzecie jakby sedzia nas okradl, a zagralismy po prostu beznadziejny mecz

Claudio 10.03.2026 17:59

Wg związku nie było ruchu do piłki tylko od pilki i to zaważyło na decyzji. Teraz popatrzcie jak Inter jest ruchany na najwyższych szczeblach. K*rwa jaka kpina

maestro177 10.03.2026 17:44

Poqinny być analizy pomeczowe sędziów i wyciągane z tego statystki

Claudio 10.03.2026 17:26

Inter ma swoją tripletę z czołówką SerieA. Wyruchani z meczu z Juve z golem na 4-3, wyruchani z Napoli z karnym, a teraz z Milanem brak karnego. Nie wspominając o żenujących decyzjach w innych meczach na niekorzyść Interu. A jedyna pomoc sędziego to ta w meczu z czerwoną Juve gdzie VAR nie mógł nic zrobić, a dodajmy, że w tym samym meczu powinien być karny dla Interu po debilnym zachowaniu Cambiaso. Jakby sędziowanie było sprawiedliwe to myślę, że byśmy się już tylko mogli skupić na Coppa Italia i szykować do świętowana Scudetto. Ale sponsorzy oraz TV tego nie chcą - koniec emocji, mniejsza ogladalnosc i wplywy.

Claudio 10.03.2026 17:22

prawda jest taka ze nie ma co mowic o sedziach w kontekscie bledow na niekorzysc Interu. Jak jest na korzysc jak z juve to trzeba zwoływać gwardię narodową.

Adriano_forever 10.03.2026 14:20

marotta lig

Adriano_forever 10.03.2026 14:20

prawda jest taka, że jakby nie marotta to przegralibysmy to 8:1

HB 10.03.2026 13:58

Jak długo będziecie płakać na temat sędziego? To jest piłka - raz sędzia trochę pomoże, innym razem trochę zaszkodzi. Drużyna zagrała bardzo słabo i to zasługuje na uwagę

Archiwum shoutboxa

Sonda

Kto zagrał najlepiej w Derbach Mediolanu?

Polls answer

Publicystyka

Inter - Arsenal: Szukanie kozła ofiarnego to błąd. Prawdziwy problem leży u szczytu (6)

21.01
17:20

Luis Henrique w Interze: Koniec z nieporozumieniami. Jaka jest jego prawdziwa rola? (20)

18.01
10:50
Archiwum publicystki

Tabela

/

Tabela strzelców

Serie A

  • 1

    Inter

    28

    67

  • 2

    Milan

    28

    60

  • 3

    Napoli

    28

    56

  • 4

    Como 1907

    28

    51

  • 5

    Roma

    28

    51

  • 6

    Juventus

    28

    50

Pokaż tabelę

Mecze

Zawodnik

Bramki

  • 1

    Lautaro Martínez

    14

  • 2

    Nico Paz

    9

  • 3

    Anastasios Douvikas

    9

  • 4

    Kenan Yıldız

    9

  • 5

    Rasmus Højlund

    9

Pokaż wszystkich

Statystyki serwisu

Liczba użytkowników: 29306

Liczba newsów: 52774

Liczba komentarzy: 619658

Użytkownicy online: 0 1 gość

Serwis istnieje od 2003 roku

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką cookies. Możesz określich warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Herb Interu
Scudetto

20x

scudetto

Champions league

3x

Champions league

Coppa italia

9x

Coppa Italia

Fifa Club World Cup

1x

Fifa Club World Cup

UEFA cup

3x

Uefa Cup

Logo FcInter.pl

Nieoficjalny, największy polski serwis poświęcony Interowi Mediolan. Działamy dla Was od 2003 roku!

Serie A

Puchary

Dla Tifosich

Serwis

Zarejestruj się

Zarejestruj się